|
تغذیه و تندرستی | ||
|
اگر از میگرن رنج میبرید باید از خوردن
مواد غذایی كه به این بیماری دامن میزند بپرهیزید و در عوض غذاهایی میل
كنید كه میزان و شدت سردردهایتان را كاهش میدهد مثل قهوه، ماهیهای چرب،
میوه و سبزیجات، زنجبیل، دانههای كامل، لوبیا و ... با وجود اینكه تاكنون محققان نتوانستهاند با اطمینان علت بروز میگرن را تعیین كنند اما به خوبی میدانند كه هر تغییر یا اتفاقی میتواند دلیلی برای دردهای میگرنی شود از جمله: * تغییرات آب و هوا، * بوهای تند، * استرس، * بیخوابی، * برخی از غذاها و نوشیدنیها *
و تغییرات در میزان ترشح استروژن و البته برای همین است كه خانمها 3
برابر بیشتر از آقایان از این بیماری رنج میبرند. اما همیشه راههایی
برای مقابله با بیماریها وجود دارد. ماهیهای چرب
مطالعات اولیه كه در دانشگاه سن سیناتی به مدت 6 هفته روی این تركیبات ضد التهابی انجام گرفت نشان داد زمانی كه این مواد به صورت مكمل مصرف میشود دفعات و شدت دردهای میگرنی را نزد برخی افراد كاهش میدهد. میزان مصرف: در پژوهش مذكور كپسولهای حاوی 300 میلی گرم EPA و DHA و همچنین 700 میلی گرم روغنهای دیگر استفاده شده بود. محققان معتقدند مصرف 4 وعدهی 120 گرمی از این ماهیهای چرب در هفته همین میزان روغن ماهیهای مفید را برای بدن تأمین میكند. قهوه در برخی افراد كافئین باعث تحریك و تشدید بیماری میشود. اما با وجود این نوشیدن چند فنجان قهوه میتواند به تسكین دردهای میگرنی كمك كند. بنابراین توصیه میشود زمانی كه سردردتان شروع میشود قهوه بنوشید. زنجبیل میتوانند با مسدود كردن تولید مواد التهاب زایی به نام پروستاگلندین با میگرن مقابله كند زمانی كه رگها در مغز متورم میشود كافئین در انقباض این رگهای متورم بسیار موثر عمل میكند و در واقع یكی از تركیبات اصلی داروهای ضد میگرنی محسوب میشود. میزان مصرف: زمانی كه درد میگرن شروع میشود یك یا دو فنجان كافی است. میوهها، سبزیجات میوهها
و سبزیجات حاوی استروژنهای گیاهیاند كه اثرات منفی استروژنهای طبیعیِ
تولید شده توسط بدن را كاهش میدهند. این پدیده میتواند به ویژه برای
زنهایی مفید باشد كه در دورهی عادات ماهیانهی از میگرن رنج میبرند. در
واقع هرچه در آغاز عادت ماهیانه میزان استروژن بالا برود در طول عادت كاهش
بیشتری مییابد. علاوه بر این میزان چربیهای میوه و سبزیجات كم است و زمانی كه ما چربی كمتری میخوریم بدنمان استروژن كمتری تولید میكند. میزان مصرف: روزانه 7 الی 9 واحد میوه و سبزیجات میل كنید. زنجبیل پژوهشهای متعددی كه تاكنون انجام گرفته نشان داده است این ادویهی گرم حاوی برخی تركیبات قوی است كه اثری مشابه تركیبات داروهای ضد التهابی دارد. زنجبیل میتوانند با مسدود كردن تولید مواد التهاب زایی به نام پروستاگلندین با میگرن مقابله كند. به نظر میرسد میزان پایین منیزیم در بدن مغز را در برابر دردهای میگرنی حساستر و آسیبپذیرتر میكند البته
باید گفت كه از زنجبیل به طور جدی در تسكین دردهای میگرنی استفاده نشده
است؛ اما اگر چه این ادویه نمیتواند جلوی میگرن را بگیرد با این حال در
رفع حالت تهوعی كه اغلب با میگرن همراه است موثر عمل میكند. مواد غذایی سرشار از منیزیم
|
||
| [ طراحی : نایت اسکین ] [ Weblog Themes By : night skin ] | ||