تبلیغات
تغذیه و تندرستی
نویسندگان
پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای خطر ابتلا به آلزایمر را كاهش می دهد. محققان متوجه شدند این رژیم غذایی كه سرشار از سبزیجات، ماهی و میوه و غلات است. قسمت هایی از مغز را كه وظیفه فكر كردن و كنترل حافظه را به عهده دارند سالم نگاه می دارد.

رژیم های غذایی پرپروتئین

محققان می گویند: مصرف غذاهای سرشار از پروتئین، كوچك شدن حجم مغز را در پی دارد.
پژوهشگران آمریكایی و كانادایی در مطالعات خود دریافتند: مصرف رژیم غذایی سرشار از پروتئین ممكن است حجم مغز را كوچك كند كه این موضوع معمولا با بیماری آلزایمر نیز مرتبط است.

نتایج تحقیقات این گروه از محققان با خوراندن چند نوع رژیم غذایی از جمله غذاهای سرشار از پروتئین به موش های آزمایشگاهی، نشان داد، مغز موش هایی كه غذاهای پر پروتئین و كربوهیدرات كم مصرف كرده اند، 5 درصد از سایر موش ها كوچك تر و رشد منطقه مغزی مربوط به حافظه آن ها نیز كمتر از بقیه بوده است.

محققان احتمال می دهند، خوردن غذاهای سرشار از پروتئین موجب تضعیف سلول های عصبی و نیز افزایش بیماری آلزایمر می شود.

بزرگ شدن شكم و دور كمر


پژوهشگران علوم پزشكی در كشور  آمریكا هشدار دادند كه بزرگ شدن اندازه شكم و دور كمر ، موجب  كوچك تر شدن و تحلیل رفتن مغز می شود.
دكتر آنتونیو كانویت متخصص دانشكده پزشكی دانشگاه نیویورك در این باره خاطرنشان كرد: چاقی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم در ارتباط است كه پیامد دیابت نیز كاهش توان ذهنی است.

كانولیت در آزمایشات خود تاثیر چاقی را روی ساختار فیزیكی مغز بررسی كرد. وی به عنوان بخشی از این آزمایشات از سیستم تصویربرداری ام آر آی استفاده كرد تا مغز 44 فرد چاق را با 19 فرد لاغر در گروه سنی و سابقه پزشكی یكسان مورد مقایسه قرار دهد.

به گزارش مجله نیوساینتسیت، دكتر كانولیت متوجه شد كه در افراد چاق بخشی از مغز موسوم به "آمیگدالا" كه در رفتارهای تغذیه ای نقش دارد حاوی مقدار آب بیشتری است.

وی همچنین متوجه شد بخشی از مغز كه در كنترل تكانه های عصبی نقش دارد در افراد چاق، كوچك تر شده و تحلیل می رود.

كانولیت تصریح كرد: این یافته ها تایید می كند كه در افراد چاق این نواحی مغزی یا تعداد كمتری نورون دارند و یا نورون های آن ها تحلیل می رود.

علاوه بر این پژوهشگران تاكید می كنند كه چاقی شكمی و بزرگ شدن شكم می تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری‌ ها از جمله بیماری‌ های قلبی باشد.

غذاهای چرب و حافظه


مطالعه ‌ای تازه در آمریكا حاكی  از آن است كه مصرف غذاهای چرب می تواند به تقویت حافظه كمك كند. تیمی از محققان دانشگاه ایالتی كالیفرنیا در اِرواین كشف كرده است كه اسیدهای اولیك موجود در چربی، در معده تبدیل به یك عامل تقویت كننده حافظه می شود.
 آن ها امیدوارند كه این یافته كه نتایج آن در نشریه "اقدامات آكادمی ملی علوم" چاپ شده است بتواند به كشف راهی تازه برای رفع مشكلات مربوط به حافظه منجر شود. هم اكنون آزمایش داروهایی كه رفتار این تركیب را به نمایش می گذارد برای كنترل چربی خطرناك تری گلیسیرید در جریان است.

شواهد نشان می دهد كه میزان بالای اولیوتنالامید یا "OEA" می تواند اشتها را كم كند، به كم شدن وزن منجر شود و كلسترول خون را همراه با میزان تری گلیسیرید پایین آورد، كه آن را به گزینه ای جذاب به عنوان یك قرص رژیمی بدل می كند.
دكتر دانیل پیوملی و تیم او كشف كردند كه "او ای اِی" همچنین با فعال كردن علائم تقویت كننده حافظه در بخش آمیگدالا (بخشی از مغز كه به تشكیل خاطرات از حوادث عاطفی مربوط می شود) باعث می شود خاطرات در مغز ذخیره شوند. وقتی آن ها این ماده را به موش ها دادند، قدرت حافظه آن ها را در دو آزمایش مختلف بهبود بخشید و هنگامی كه آنها "او ای اِی" را با كمك یك دارو مسدود كردند، عملكرد آن ها در این آزمایش‌ ها ضعیف تر شد. دكتر پیوملی گفت كه یك توضیح تكاملی برای این نقش " OEA" وجود دارد.

وی گفت: "به نظر می رسد كه او ای اِی با كمك به پستانداران برای به یاد آوردن این كه كجا و چه زمانی یك غذای چرب خورده اند، یك ابزار مهم تكاملی برای انسان های اولیه و سایر حیوانات بوده است." وی افزود: "به یاد آوردن محل و شرایط حاكم بر مصرف غذای چرب احتمالا یك مكانیسم مهم برای بقای انسان‌ های اولیه بوده است."

اما وی گفت كه این ممكن است همیشه مفید نباشد. درحالی كه او ای اِی به حس سیری پس از مصرف غذا كمك می كند، اما می تواند باعث عادت به خوردن غذاهای چرب شود و به چاقی مفرط منجر شود. ربكا وود مدیر "ای آر تی" (Alzheimer"s Research Trust) گفت: "این تحقیقی جالب است و درك ما را از تاثیری كه رژیم غذایی می تواند بر فعالیت مغز داشته باشد افزایش می دهد. "وی افزود: "درحالی كه این مطالعه حاكیست كه غذاهای چرب می تواند به تشكیل خاطرات بلند مدت كمك كند، یك رژیم متوازن سالم هنوز بهترین اندرز برای كاهش خطر ضعف قوای مغزی است."

به طور كلی بررسی ها نشان داده است كه پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای خطر ابتلا به آلزایمر را كاهش می دهد. محققان متوجه شدند این رژیم غذایی كه سرشار از سبزیجات، ماهی و میوه و غلات است. قسمت هایی از مغز را كه وظیفه فكر كردن و كنترل حافظه را به عهده دارند سالم نگاه می دارد.

افرادی كه مقادیر زیادی از محصولات گوشتی مانند گوشت و مرغ را مصرف می كنند و همچنین اقدام به خوردن مشروبات الكلی می كنند با احتمال بسیار زیادی خود را در معرض ابتلا به آسیب های مغزی قرار می دهند. این غذاها باعث مرگ قسمت های بسیار كوچكی از مغز انسان می شوند كه می تواند در نهایت منجر به از دست دادن حافظه و بیماری آلزایمر شود. اما افرادی كه رژیم غذایی شان بیشتر به رژیم مدیترانه ای نزدیك بود با احتمال 36 درصد كمتر به بیماری های مغزی دچار می شدند.




[ 1390/05/24 ] [ 16:27 ] [ ali miri ]
درباره وبلاگ

امار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب